LedelseUndersøgelser

Ny analyse: Stor forskel på oplevede og ønskede le­del­ses­kom­pe­ten­cer

Knap 3.000 it-professionelle har tilkendegivet, hvad deres leder er bedst til, men stemmer det overens med de ledelseskompetencer, de drømmer om?

Vores seneste analyse af kandidatadfærden blandt it-professionelle dykker ned i deres holdning til ledelse, balance, fire dages arbejdsuge og hjemmearbejde – og en sammenligning af oplevede og ønskede ledelseskompetencer giver stof til eftertanke.

Oplevede ledelseskompetencer

Hvad er it-lederne bedst til?

  1. Anerkende et godt stykke arbejde
  2. Udvise faglighed
  3. Kommunikere letforståeligt
  4. Gennemslagskraft og beslutningskompetence
  5. Være nærværende og tillidsvækkende

Hvad er it-lederne dårligst til?

  1. Håndtere relationer og konflikter
  2. Skabe mening og sætte klare mål
  3. Engagere, motivere og udvikle
  4. Uddeleger og skabe struktur samt retning på opgaver
  5. Skabe trivsel for gruppe og individ

Ønskede ledelseskompetencer

Hvilke kompetencer finder it-professionelle mest relevante?

  1. Engagere, motivere og udvikle
  2. Skabe mening og sætte klare mål
  3. Skabe trivsel for gruppe og individ
  4. Være nærværende og tillidsvækkende
  5. Uddelegere og skabe struktur samt retning på opgaver

Lederne er altså rigtig gode til at anerkende, udvise faglighed og kommunikere på en måde, der er til at forstå – og så honoreres de også for deres evne til at være nærværende og tillidsvækkende. Noget, som de it-professionelle også betragter som en relevant og vigtig ledelseskompetence.

Tankevækkende er det imidlertid, at der i 4 ud af 5 tilfælde er sammenfald mellem, hvad lederne er dårligst til, og hvad de it-professionelle vurderer som mest relevante ledelseskompetencer.

Eksempel: De it-professionelle vurderer, at evnen til at engagere, motivere og udvikle er mest relevant, men selvsamme kompetence indfinder sig på tredjepladsen over, hvad it-lederne er dårligst til.

Det betyder altså, at der – på trods af en ledelsestilfredshed på 63 % – er plads til forbedringer, når de it-professionelles lederne går deres ledelsesstil efter i sømmene.

Vil du vide mere?

Er du nysgerrig på analysens øvrige resultater – både når det kommer til ledelse, men også balance, fire dages arbejdsuge og hjemmearbejde – kan du få fingerene i den med det samme.

Hent analyse

Læs også